STOJAN NA TÁGA KE KULEČNÍKU ...

Domácí výroba stojanu na tága, kombinovaného s držákem na koule, křídy a počitadlem. Aneb jak z prdu poličku na kuličku udělat...




Přibližně před dvěma lety, po dodělání podlahy v podkroví, což najdete zde, a nastěhování kulečníku tamtéž, (což byla operace, která se rovnala přestěhování kostela ze Severočeské uhelné pánve) jsem začal řešit nezbytné propriety, které ke kulečníku patří...

První bylo dobré světlo.
Postup stavby a to, jak to nakonec dopadlo, je zde.

Další neméně důležitou věcí, byl právě výše zmíněný stojan na tága.
Ke kulečníku jsem sice jakýsi držák dostal, a i přes to, že se mi moc nelíbil, jsem ho na zeď přidělal a chvíli používal.

Tága v něm držela, ale náhradní koule, křídy a počitadlo se volně povalovaly po zemi. Po zakoupení dalších tří tág, tento stojan přestal vyhovovat a nezbylo nic jiného, než se poohlídnout po jiném, nebo původní upgradovat na vyšší verzi.

Original nový, však nelevný...

1.Nejjednodušší varianta, je koupit stojan nový:
Pěkné řešení, mající svá ale...

Ale 1
Stojan stojí peníze, a jednoduchým pivním přepočtem se ve mě začal ozývat skrblík a možná i alkoholik.
Ale 2
Pocit vlastní vykonané práce, je k nezaplacení a ještě zahřeje kutilskou dušičku.

Sice levnější, o to ale nevzhlednější varianta...

Nakonec jsem dal přednost druhému ale, a zvítězil ve mě kutil...

2.Výroba stojanu jako další tkzv. DIY projekt:
Jako základ jsem použil původní držáky, (což nebylo nic jiného než dva hranolky s vyfrézovanými důlky) a od jejich rozměrů se odvíjely i rozměry celého "upgradovaného stojanu".

původní držáky...

Ze zbytku podlahové palubky, jsem nařezal 3 laťky 120 cm dlouhé, 5 cm široké, které jsem zhobloval na tloušťku 1,5 cm.

bočnice z podlahové palubky...

Ke spodní části stojanu jsem je přidělal pomocí týblů a lepidla.
Při sesazování a lepení je důležité kontrolovat kolmost a vodorovnost obou "bočnic" a vše zafixovat svěrkou.

osazení týblů...


přidělaný spodek...

Po zaschnutí spodní části, jsem stejným způsobem přilepil i část vrchní.

hrubá konstrukce...

Vzniklo mi tak, jakési hodně protažené písmeno H.

slepený základ...

Ze třetí latě jsem nařezal čtyři stejně dlouhé kusy, které jsem použil jako police na koule, křídy a počitadlo.

budoucí poličky...

Do jedné ze čtyř poliček, jsem vrchní frézou vyfrézoval tři otvory o průměru 3 cm, které slouží jako osazení pro koule, tak aby držely na svém místě.

díry pro koule...

Police jsem do stojanu vlepil "natupo" a do zaschnutí lepidla je zafixoval lepenkou.

slepeno zafixováno...

Opět je důležitá kolmost a rovnoběžnost...

hotovo...

Vše jsem nechal zaschnout a v mezičase jsem ze sololitu vyráběl "záda" stojanu. Samotný sololit mi ale přišel takový nudný a umělý. 

záda stojanu...


zkusmo sestaveno...

Z opravy a čalounění lavice, viz zde, mi zbylo dost jutové pytloviny, napadlo mě, jí použít i na záda stojanu.

jutovina...

"Oblékl" jsem tedy sololit do pytloviny, a vzadu zafixoval lepící páskou a sponkovačkou.

přidělání na sololit...

Už při zkusmém přiložení to vypadalo mnohem lépe...

hotová záda stojanu...

Posledním krokem, a možná tím nejsložitějším, bylo nalakování a namoření celého stojanu tak, aby působil jednotným a celistvým dojmem. 

Bondex, mořidlo, lazurovací lak...

Celý stojan jsem důkladně očistil a vyhladil smirkovým papírem. Jelikož původní horní a spodní díl, byly z tvrdého dřeva a už namořené, musel jsem dodělané části ze dřeva měkkého, barevně přizpůsobit a sjednotit tak, aby vše vypadalo stejně a jednolitě...

Všechny světlé části jsem nejdříve natřel vrstvou lazurovacího laku Bondex, a na něj, po zaschnutí, dal další vrstvu lazury, tentokrát s nádechem do červena. Přibližně stejný odstín s původním spodkem a vrškem jsem doladil lihovým mořidlem.

první nátěr Bondexem...


druhý nátěr lazurovacím lakem...


doladění odstínu mořidlem...

Poslední finální nátěr, (teď už celého stojanu), jsem udělal opět lazurovacím lakem Bondex.

finální nátěr...

Ten vše sjednotil a zároveň na celém stojanu udělal i ochrannou vrstvu.
Po důkladné vyschnutí zbývalo už jen na kostru přiklepnout záda s pytlovinou, přišroubovat plastové držáky na vršky tág a kompletní stojan přidělat na své místo...

před přišroubováním zad...

Stojan jsem postavil ke zdi, spodek podmázl silikonem a vršek zakotvil do zdi dvěma vruty...   

hotový stojan na tága...


přidělání na zeď...

I.P. RUMOV


Žádné komentáře:

Okomentovat